Waarom jezelf organiseren belangrijk is?
Je herkent het vast wel. Je hebt een kamer die vol met rommel ligt en je vergeet vaak waar dingen liggen. Als je jezelf hierin herkend dan ben je niet de enige. Hier een feitje om je zelfvertrouwen alvast een boost te geven: slimme mensen zijn chaotisch. Echter kun je iets aan die verstrooidheid doen. Daarom zal ik je in dit artikel uitleggen waarom jezelf organiseren zo belangrijk is en hoe je jezelf beter kunt organiseren zodat je nooit meer iets vergeet of ergens rommel laat slingeren.
Ik zal eerst beginnen met wat tips over hoe je jezelf beter kunt organiseren. Vervolgens leg ik uit waarom het zo belangrijk is dat je jezelf organiseert.
De eerste manier die je zou kunnen gebruiken is het bedenken van een plek voor al je spullen. Als elk gebruiksvoorwerp een eigen plek heeft zul je minder snel vergeten waar je jouw ding gelaten hebt. Verzin daarom een plek voor je sleutels, je opladers, je telefoon etc. Dit houdt trouwens niet in dat die spullen daar altijd moeten liggen, maar je moet er wel voor zorgen dat ze er liggen als je ze niet gebruikt. Als je deze stap voltooid hebt dan spreekt de tweede stap voor zich.
Onthoudt de plek voor je spullen zodat je nooit in verwarring raakt. Als je namelijk ten alle tijden weet waar elk voorwerp dat je gebruikt ligt, dan zul je nooit hoeven nadenken waar je ze ook alweer gelaten hebt. Dit brengt echter wel met zich mee dat je heel erg geïrriteerd of verward kan raken als dingen niet op de plek liggen waar ze horen. Weet je ook meteen de reden dat er mensen bestaan die last hebben van OCD (dit zijn dus eigenlijk gewoon mensen die alles graag georganiseerd willen hebben zodat er geen verwarring ontstaat in hun hoofd.
De volgende stap is voorbereiding. Als je zorgt dat je voorbereid bent op dingen die fout kunnen gaan dan zul je ook minder met een mond vol tanden staan als het daadwerkelijk fout gaat. Probeer dus van te voren situaties te bedenken van dingen die zouden kunnen gebeuren. Misschien is het handig om hier een voorbeeld bij te hebben.
Stel je laat je sleutel in de auto liggen en doet vervolgens de auto dicht, waarna de auto zichzelf op slot zet. Je hebt verder geen reservesleutel en als je die al zou hebben dan weet je op dat moment niet waar die ligt. Je zou nu naar werk moeten, maar je kan niet omdat je niet meer in je auto kan komen, en dus besluit je bijvoorbeeld om met het ov te gaan.
Dit had je anders kunnen oplossen. Als je namelijk al over dit voorvalletje had nagedacht dan had je ervoor gezorgd dat je een stel reservesleutels bij de hand had voor het geval dat. Ook had je er dan voor gezorgd dat je deze sleutels op een logische plek had neergelegd, bijvoorbeeld in een bepaald laatje van je bureau. Deze situatie laat het belang zien van het voorbereiden op situaties, want was je in deze situatie degene geweest die alles al had voorbereid dan was je waarschijnlijk een stuk kalmer dan de persoon die dat niet gedaan had. Zorg dus voor een goede voorbereiding. Je hoeft niet alles ver van te voren voor te bereiden. Het is alleen wel handig om dit te doen voor dingen die bij jou vaker voor zouden kunnen komen.
Nog een manier om minder chaotisch te zijn is door duidelijk te zijn voor jezelf. Dit houdt in dat je bewust bezig bent met het stellen van prioriteiten op dingen. Sommige dingen zijn namelijk minder belangrijk dan andere dingen. Het hebben van een business meeting is bijvoorbeeld belangrijker dan het afspreken met een vriend. Zorg dus dat je niet overal meteen ja tegen zegt. Als je dit (veel ja zeggen) namelijk wel doet dan kan dit ervoor zorgen dat de dingen waar jij graag je tijd in steekt een beetje door elkaar gaan lopen. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je met een vriend hebt afgesproken terwijl je ook een business meeting hebt. Hoe dan ook kun je wel begrijpen dat het niet zo handig is om zo'n chaotische planning te hebben. Zorg er daarom voor dat je ook eens nee zegt tegen iets. Of zorg voor wat bedenktijd, want dit kan je enorm helpen bij het maken van de juiste beslissingen.
Een manier die wel een beetje lijkt op de vorige tip is stoppen met multi-tasken. Zorg ervoor dat je de dingen die je nog moet doen één voor één afhandelt. Start dus niet met een nieuw project(je) als je nog niet eens klaar bent met je vorige taak. Zo voorkom je dat je jezelf af gaat vragen wat je ook alweer allemaal moest doen.
De laatste tip die ik je mee wil geven is het leegmaken van je hoofd. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Een van de meest makkelijke methoden is het wandelen door het park of bos. Door dit te doen zonder dat je bijvoorbeeld je telefoon of welk ander online apparaat bij je hebt zorg je ervoor dat je hoofd eens een keer geen informatie hoeft te verwerken. Een andere methode is het doen van meditatie. Onderschat deze methode niet, hij werkt nog veel beter dan het wandelen. Het maakt niet uit welke meditatie je toepast want elke vorm van meditatie hoort ervoor te zorgen dat je hoofd leeg wordt. De meest makkelijke meditatie techniek is transcendente meditatie. Zoek het maar eens op als je wilt weten hoe het in zijn werk gaat. Als je last krijgt van mentale moeheid (dit houdt een beetje in dat je geest zich futloos voelt in plaats van je fysieke lichaam) is het dus handig om deze methode toe te passen.
Dat zijn behoorlijk wat tips om je op weg te helpen naar een meer georganiseerd leven. Maar nu zul je misschien afvragen wat het nut is van jezelf organiseren. Ik zal het je nu even uitleggen. Als je jezelf organiseert zorg je dat je minder stress ervaart omdat dingen nu eenmaal zelden fout gaan als je jezelf goed organiseert. Doordat je minder stress ervaart wordt je leven een stuk gemakkelijker en is de kans dat je ouder wordt ook groter. Verder zorgt organisatie er ook voor dat andere mensen zich minder aan je gaan ergeren. Dit omdat je minder vaak hoeft te zeggen dat je al een afspraak had staan. Andere mensen zullen je dan meer gaan vertrouwen. En tot slot: een goed georganiseerd mens is ook goed voorbereid. Dus hoef je jezelf ook minder zorgen te gaan maken over kleine incidentjes, omdat je weet dat ze niet of nauwelijks voor zullen gaan komen.
Hopelijk heb ik de vraag nu beantwoord en ben je als lezer weer wat wijzer geworden. Mocht je een vraag hebben over welk onderwerp dat er maar is? Dien hem dan vooral in en misschien wordt hij in de volgende post wel beantwoordt.
Reacties
Een reactie posten